|
antagonismi
|
 |
« : To Maalis 11, 10, 16: 51: 40 » |
|
Tuli tällainen mieleen tuossa, kun merkkailin jälleen kerran kalenteriin tulevan kuun tuloja ja menoja.. Kuka teidän taloudessanne on vastuussa raha-asioista? Kotona asuvat: Kumpi hoitaa, isä vai äiti, vai kumpikin yhdessä? Itsenäisesti asuvat: Hoidatko itse raha-asiasi, vai hoitaako mahdollinen kumppani tai joku muu? Kumpi käytäntö sopii paremmin, se että joku taloudessa hoitaa kaiken yksin vai että asioiden hoito jaetaan useammalle kontolle? Osaisitko itse esimerkiksi elää täysin toisen armoilla, luottaen siihen että toinen osaa budjetoida oikein ja maksaa laskut ajallaan jne, vai tekisitkö mieluummin kaiken itse? Mietiskelin sitäkin, että onko toinen sukupuoli parempi rahan käytössä kuin toinen? Aina sätitään naisia luottokorttien käytöstä ja holtittomasta shoppailusta, mutta enpä taida itse esimerkiksi tuntea yhtäkään miestä, joka ei käyttäisi rahojaan turhuuksiin. Keskustelua yleisesti talouselämän ylläpidosta, rahan käytöstä ja sukupuolten välisistä mahdollisista eroista 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
You can't polish a shite, you need to flush it and start again.
|
|
|
|
Tonde
|
 |
« Vastaus #1 : To Maalis 11, 10, 18: 14: 40 » |
|
Itsehän se on hoidettava, kun ei niitä ole kukaan muukaan hoitamassa  Harmi, oon niin huono rahan kanssa, se suorastaan juoksee karkuun mun tililtä aina ku sitä siellä on. Toisaalta olen niin kontrollifriikki, että kaikesta huolimatta en vois kenenkään toisen hoidettavaks niitä jättää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Elämä on moniulotteinen käsite, jolla ei ole yksinkertaista määritelmää." (Wikipedia tietää mitä minä en...)
|
|
|
Olivia
Kokopäiväinen höpöttäjä

Poissa
|
 |
« Vastaus #2 : To Maalis 11, 10, 18: 44: 29 » |
|
Asun äitini ja siskoni kanssa, joten äiti ne pääosin hoitaa. Mä osallistun kuluihin maksamalla vaatteeni ja muut menoni itse, lisäksi lehtitilaukset, nettimaksun, puhelinlaskuni ja sen sellaista.
Mutta, jos kuviteltaisiin tilanne että eläisin avoliitossa.. Sanoisin että puoliks menis kaikki, ainakin toivottavasti. Kokonaan toisen hommaksi en jättäisi, enkä myöskään itse haluaisi olla yksin vastuussa siitä kaikesta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Yazz
|
 |
« Vastaus #3 : To Maalis 11, 10, 19: 20: 20 » |
|
Mieheni ja minä hoidetaan oikeastaan puoliksi yhdessä raha-asiat. Meillä on tietyt laskut, jotka maksetaan vuorotellen (esimerkiksi netti ja kaapeli) ja sitten on tietysti omia laskuja, kuten puhelin ja mahdolliset ylimääräiset ostokset (cd-tilaukset yms).
Nyt kun mies on ollut liki 6 kk lomautettuna, koulutuksessa tämän ajan, ollaan katsottu oikeastaan laskut niin että se jolla on jonain eräpäivän lähettymillä rahaa tiedossa, maksaa tietyn laskun. Kuitenkin mies on pääsääntöisesti maksanut tulevan kuun vuokran, jonka puolikkaan mä annan sitten seuraavan kuun alussa (=opintotukipäivänä). Näin ollaan menty. Vakuutukset ovat lähinnä miehen hoidettavissa, koska ko. summassa on auton osuus. Kuitenkin tarvittaessa itse olen maksanut senkin jos on ollut tarpeellista.
Kaupassa käynti on likimain mun puolella ollut: mä maksan ruoat, vessapaperit ja eläinten ruoat. Tämä johtuu oikeastaan siitä että itte saan oikeastaan 200-400€ rahaa kahden viikon välein tuon kuukauden alussa olevan opintotuen lisäksi. Tarvittaessa mies on käynyt kaupassa, mutta tosi pienillä summilla. Tämän takia olen huomannut että on parempi monen henkilön hoitaa talouden raha-asioita (esimerkiksi pariskunnan jne) koska vaikka kuinka raha olisi "toisen omaa" se vaikuttaa yllättävän paljon myös suhteessa olevaan toiseen osapuoleen.
Mulla on kolme työtä, kahden työn palkat tulee mun omalle käyttötilille ja kolmannen menee varatilille. Varatili on olemassa siksi että jos oikeasti tulee niiiiiiiiiin ylitsepääsemätön lasku (esimerkiksi rahaa ei löydy vuokraan) varatililtä haetaan kirjaimellisesti käsi kädessä rahaa. Meidän tilin ehtona on siis että kummankin on oltava paikan päällä asioidessaan ko. tilillä. Meillähän ei ole minkäänlaista luottokorttia (jos Visa Electronia ei lasketa mukaan) eikä tule!
Oon huomannu tämän suhteen alussa että ollaan aika nirsoja loppupeleissä. Katsotaan kaupoissa hintoja ja tarjouksia. Ostetaan tarpeelliset tavarat ja harvoin ostetaan mitään ylimääräistä. Ollaan saatu budjetoitua elämämme aika pieniin summiin, vaikka taloudessa asuu 3 kissaa ja kani.
Rahan käyttö lähtee oikeastaan ihmisestä itsestään - sukupuoleen katsomatta. Onhan se hyvä että jos asuu toisen henkilön kanssa ja saa oppia ko. henkilöltä rahan käytössä. Itseni on opetettu hieman katsomaan rahan käytön perään, mutta mieheni on kokenut sen pennin venytyksen, joten olen saanut sieltä kautta vielä nuukuuden suuremmaksi itselleni. Joskus kun menen asioimaan vaikka kivaan kauppaan ja haluan ostaa jonkin kalliin korun/vaatteet/hiusvärin jne. tunnen oikeastaan syylisyyttä. "Sinne menis se summa rahaa.. mutta niin..." Tämän takia moni kiva vaate on jäänyt kauppaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Avasin eräänä päivänä silmäni ja näin haluamani. Tuon päivän ja hetken jälkeen en ole avannut silmiäni uudemman kerran.
|
|
|
Fizirach
Yökörmylä
Kirjoittaa näppäimistö sauhuten

Poissa
Sukupuoli: 
Eingin í hann kendi
|
 |
« Vastaus #4 : To Maalis 11, 10, 19: 37: 49 » |
|
Joskus kun menen asioimaan vaikka kivaan kauppaan ja haluan ostaa jonkin kalliin korun/vaatteet/hiusvärin jne. tunnen oikeastaan syylisyyttä. "Sinne menis se summa rahaa.. mutta niin..." Tämän takia moni kiva vaate on jäänyt kauppaan.
Mulla on ihan sama juttu. Tosin välillä tunnen sitä syyllisyyttä jo tyyliin karkkipussista tyyliin "taas menee rahaa, pitäis säästää ja jättää ostamatta", mutta kyllähän nuo tuollaiset sitten yleensä mukaan silti tarttuu. Monet tosiaan kalliimmat ostokset jää helposti välistä sitten, kun ei vaan raaski ostaa. Tuntuu, että käytän ihan liikaa nykyään rahaa turhaan, eniten justiinsa naposteluun. Enkä toistaiseks oo onnistunut hillitsemäänkään, vaikka tiedän, että ne rahat ois fiksumpi säästää, kun kyllä sitä rahaa menee esimeriksi tupakkaan ja alkoholiin ihan tarpeeks. Elämisen, eli ruuat, laskut yms. maksaa toistaiseks porukat, koska niiden luona asun.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
" Strength is not how high you can climb But how you cope when you bounce We are all in the gutter But some of us are looking at the stars " ________________________________________ Narn amar ~ Blogini
|
|
|
|
Cyran
|
 |
« Vastaus #5 : To Maalis 11, 10, 22: 03: 20 » |
|
Äiti maksaa elämisen (vastikkeet, ruuat, vesi-, sähkö- ja nettimaksut), koska asutaan äidin kanssa kaksistaan ja äiti on se jolla on töitä. Nyt kun saan kuitenkin opintotuen omalle tililleni niin olen pyrkinyt välttämään rahan pyytämistä äidiltä ettei menisi talous tiukoille. Tulee vaan niin huono omatunto jos äiti maksaa kaiken. Muuten olen kyllä kova tuhlaamaan, koska minua ei ole koskaan opetettu nuukuuteen. Tai oikeastaan isä on sellainen, joka opettaa säästäväisyyteen, mutta koska asun äidin kanssa niin äidiltä tulee suurimmat vaikutteet. Ja äiti on kova tuhlaamaan. Joskus ihan huolettaa että miten ihmeessä meillä rahat riittää, mutta ilmeisesti äiti aina jostain metsätulotililtä sitä repii, en käsitä mistä muualtakaan se tulisi. Toivoisin vain että pääsisin mahdollisimman pian omilleni kun (toivottavasti) pääsen yliopistoon, koska en halua olla äidin elätettävänä koko loppuikääni  Olen liian kallis lapsi sellaiseen, ja omillaan ehkä oppisin säästämään kun olisi pakko. :'D
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
BloodOrchid
|
 |
« Vastaus #6 : To Maalis 11, 10, 23: 17: 29 » |
|
Itse huolehdin raha-asioistani. Miehen kanssa asun, kaikki maksetaan puoliksi. Yhteinen tili on olemassa, jonne välillä laitetaan sama summa rahaa, jolla ostetaan ruokaa ym. Kun minä kuitenkin useammin käyn kaupassa. Välillä toki minä maksan enemmän tai sitten toisinpäin. Ja mies kun työttömänä, niin välillä enemmän maksan minä, mutta avoliitossa kun kuitenkin ollaan, niin aikalailla rahat yhteisiä Eli en todellakaan katso sentin päälle  Haluan pitää meidän talouden sellaisena kuin se nyt on, eli jos jotain tekee mieli, niin se ostetaan, eikä kaupassa lasketa eurojen päälle. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Ehkä jossain on paremmat päivät, edes se Happy Hour.
|
|
|
|
John Doe
|
 |
« Vastaus #7 : To Maalis 11, 10, 23: 43: 09 » |
|
Itse kun yksin asuu. Oon tavallaan aika tarkka mitä ostan ettei tulisi turhia ostoksia. Tosin ainahan niitä jonkin verran tulee väkisinkin ja sen oon huomannu harmittavan. Kaikki kodin elektroniikka ja kalusteet onkin jo hankittuna mut muuten nää hyllyt ammottaa tyhjyyttä joten sistukseen kaipaisi jonkun muunkin kädenjälkeä. Vaatteita tulee sillointällöin osteltua ja niihin keskityn kans et ois kestäviä ja vois käyttää pitempäänkin
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Asiallinen, mutta silti siisti!
|
|
|
bluegryph
Peppu liimattuna penkkiin
Poissa
Sukupuoli: 
Mors ultima linea rerum est.
|
 |
« Vastaus #8 : La Maalis 13, 10, 18: 16: 07 » |
|
Asun vielä kotona, joten vanhemmat sponsoroi sähkön sun muut, mutta maksan itse omat laskuni ja muut kuluni. Pidän itseäni nuukana ja nautin tunteesta, jos tiliotteessa olen onnistunut kartuttamaan saldoa. Harkitsen tarkkaan ostokseni, mutta laadusta en useasti silti tingi. Eli kun kerran jotain on ostettava niin sitten ostetaan kerralla hyvä tuote. Jos mietiskelen tässä että mihin menee rahaa.. en osaa kyllä sanoa. Vältän turhuuksia, mutta tokihan sitä pitää elämää olla -> rahaa kuluu 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Pisarana sateessa on yhden ihmisen rakkaus ja raivo.
|
|
|
|
luzie
|
 |
« Vastaus #9 : Su Maalis 14, 10, 09: 34: 36 » |
|
Itsehän niistä raha-asioista on huolehdittava kun yksin asuu, eipä sitä kukaan mun puolestakaan tee. Ja ihan hyvä niin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
give me something worth living for tell me a reason worth fighting for give me anything, anything to keep me breathing...
|
|
|
|
Meemii
|
 |
« Vastaus #10 : Ti Maalis 16, 10, 16: 28: 01 » |
|
Itsehän niistä raha-asioista on huolehdittava kun yksin asuu, eipä sitä kukaan mun puolestakaan tee. Ja ihan hyvä niin.
Näin juuri.  Oon huolehtinut omista raha-asioistani siitä lähtien kun muutin pois vanhempien luota 16 vuotiaana. Hallinnassa on.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Haluan istua jalkakäytävällä muistamatta mistä olen tulossa tietämättä minne olen menossa lähteä lentokentälle Sitten olen valmis sinun pitää omanasi.
|
|
|
|
Silhouette
|
 |
« Vastaus #11 : Ti Maalis 16, 10, 18: 46: 02 » |
|
Ihan itse hankkiudun rahoistani eroon, ei ongelmaa.  No joo, vakavasti puhuen: itse hoidan, sillä asunkin yksin. Mikäli asuisin yhdessä jonkun kanssa, kulut menisivät puoliksi. Näen sen kaikista reiluimpana ja selkeimpänä niin. En varmaankaan osaisi heittäytyä elämään niin, että joku muu hoitaisi kaikki raha-asiat puolestani, eikä mua myöskään kiinnostaisi hoitaa yksin jonkun toisen henkilön kuluja. Mitä noihin sukupuolieroihin tulee, en ole huomannut eroa esimerkiksi itseni ja poikaystäväni välillä. Samalla tavalla kumpikin sortuu välillä ylittämään varansa ja tuhlaamaan asioihin, joita ei välttämättä tarvitsisi. En osaa nähdä tätä sukupuolisidonnaisena asiana, vaikka miten miettisin kliseitä naisten kenkäostoksista tms.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tonde
|
 |
« Vastaus #12 : Ti Maalis 16, 10, 20: 21: 03 » |
|
Näin juuri.  Oon huolehtinut omista raha-asioistani siitä lähtien kun muutin pois vanhempien luota 16 vuotiaana. Hallinnassa on. Olen huolehtinut omista raha-asioistani siitä lähtien kun muutin pois vanhempien luota 16-vuotiaana. (KÖH  ) Hallitusti rahat karkaa edelleen jonnekkin heti kun niitä jostain ilmestyy  Mitä noihin sukupuolieroihin tulee, en ole huomannut eroa esimerkiksi itseni ja poikaystäväni välillä. Samalla tavalla kumpikin sortuu välillä ylittämään varansa ja tuhlaamaan asioihin, joita ei välttämättä tarvitsisi. En osaa nähdä tätä sukupuolisidonnaisena asiana, vaikka miten miettisin kliseitä naisten kenkäostoksista tms.
Juuh, asiat vaan on erilaisia. Miehet saattaa näyttää säästäväisiltä esmes koska ne kulkee aina samoissa verkkareissa eikä käy koskaan parturissa, mut kotona odottaa miljoonien viihdekeskukset ja pelistudiot 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Elämä on moniulotteinen käsite, jolla ei ole yksinkertaista määritelmää." (Wikipedia tietää mitä minä en...)
|
|
|
|
John Doe
|
 |
« Vastaus #13 : Ti Maalis 16, 10, 20: 28: 06 » |
|
Juuh, asiat vaan on erilaisia. Miehet saattaa näyttää säästäväisiltä esmes koska ne kulkee aina samoissa verkkareissa eikä käy koskaan parturissa, mut kotona odottaa miljoonien viihdekeskukset ja pelistudiot  Jep  Miehet käy parturis niin se on 15€ ja naiset käy niin se on 150€... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Asiallinen, mutta silti siisti!
|
|
|
|
Yazz
|
 |
« Vastaus #14 : Ti Maalis 16, 10, 21: 00: 48 » |
|
mun miehel menee parturiin 0€/vuosi ja meikäl 22€/vuosi... plus hiusvärit 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Avasin eräänä päivänä silmäni ja näin haluamani. Tuon päivän ja hetken jälkeen en ole avannut silmiäni uudemman kerran.
|
|
|
|